Jazzfestivalen rykker ind i skyggen af Byhavens store kastanjetræ med ti dages grænsesøgende, nyskabende og udfordrende musik med bands, der går egne veje. Kom ind i dejlige omgivelser, nyd Byhavens håndplukkede barsortiment, og bliv blæst omkuld af festivalens mest eksplosive og vildtvoksende open air-program. Byhaven åbner kl. 15.00, og koncerterne starter kl. 17 og 19.
Den tyske trio Brass Riot demonstrerer øredøvende mod klimaforandringer og manglende politisk handling med vred blæs og buldrende live-energi. De rammer Byhaven Pumpehuset under sommerens Copenhagen Jazz Festival med det spritnye album “Never Acting Story” (Fun In the Church, 2023). Hand of Benediction runder aftenen af med elektriske guitareksperimenter.
Constantin von Estorff (sax), Simon Sasse (trommer) og Carl Weiß (sax) havde spillet sammen siden deres skoletid i Lüneburg, inden de blev til instrumentaltrioen Brass Riot. Det, der startede som gademusik, blev gennem gruppens engagement i politiske initiativer som Fridays-For-Future og optrædener ved utallige demonstrationer til den efterspurgte gruppe. Navnet Brass Riot refererer først og fremmest til blæsermusik, men har en dobbeltbetydning. "Brass" betyder vrede på tysk, hvilket passer perfekt til den unge, energiske trio.
Musikalsk bevæger Brass Riot sig i spændet mellem melodisk ska-pop à la Madness, Lounge Lizards’ falske jazz og nutidig ravebrass-musik som hos MEUTE, house og electro beats. At Brass Riot har formået at politisere deres lyd så stærkt gennem årene, på trods af al den fest, der følger med, og helt uden vokaler, er temmelig unikt. Kom og oplev trioens buldrende live-energi når de indtager Byhaven.
“Olsson er tilbøjelig til at terrorisere sin guitar på et nanosekunds varsel”, har All About Jazz meget rammende skrevet om guitarist Henrik Olssons projekt Hand of Benediction, der modtog en Honorable Mention i New York City Jazz Record 2019 og i øvrigt af Vital Weekly blev kaldt "a lovely madness and a very remarkable statement". Eksisterende på et kontinuum mellem fri improvisation og eksperimenterende musik, udforsker og omfavner Olsson nysgerrigt den elektriske guitars mangefacetterede natur med omhyggelig opmærksomhed på instrumentets klanglige og teksturelle subtiliteter. Med en metode, der er både personlig og undersøgende, lader Olsson stilistiske referencer og lydverdener veksle flydende i sine kompositioner.