Rakim

Pga tour-komplikationer bliver koncerten med Rakim udsat. Arrangøren bag koncerten arbejder på at finde en ny dato. Billetkøbere modtager direkte besked ang. udsættelsen.

Det er ikke ”hr. hvem som helst”, der er kommer og spiller i Pumpehuset. Man genkender straks stemmen så snart han går i gang med at rappe: ”I came in the door, I said it before, I never let the mic magnetize me no more!” Rimene er tætte. Flowet er afslappet og overlegent.

Rakim voksede op i Long Island udenfor New York. Han drømte om at blive professionel i NFL, men var tættere på et liv som karrierekriminel. Heldigvis opdagede han hiphop-kulturen og slog sig sammen med vennen Eric B i hvad der skulle vise sig, at være et af de vigtigste partnerskaber i rapmusikkens historie. Albummene ”Paid In Full”, ”Follow The Leader”, ”Let The Rhythm Hit ‘Em” og ”Don’t Sweat The Technique” fra Eric B & Rakim bliver alle betragtet som klassikere som enhver old school hiphopper med respekt for sig selv kan udenad.

Da rappere som Run-DMC og Beastie Boys konkurrerede om at råbe højest, raffinerede Rakim sin teknik, og revolutionerede enemand begrebet ”at rappe”. Han gjorde det at gribe mikrofonen og recitere rim til en kunst på lige fod med en maler med sin pensel og en billedhugger med sin mejsel. Man talte nærmest ikke om ”flow” i rap før Rakim.

Rakim har evnen til at sætte gang i dansegulvet med numre som ”I Know You Got Soul”. Han mestrer desuden at bruge sine eminente rim til at gengive rå historier ligeså levende som film på den bidende socialkritik ”The Ghetto” og krigsdramaet ”Casualties of War”. Hans soloalbum fra 90’erne, ”18th Letter” og ”The Master”, cementerede hans ry som mikrofonens Michael Laudrup, der med en elegant autoritet satte de yngre konkurrenter på plads.