Destroyer

Canadiske Dan Bejar har med stor effekt prøvet at indspille sin karakteristiske, halv-nasale og engelsk-dialekt-fakende vokal liggende på sofaen. Men singer-songwriteren har aldrig ligget på den lade side. I starten af 2020 udkommer Dan Bejars 13. album som Destroyer, ‘Have We Met’, der også sender ham og bandet på en tour, som lægger vejen forbi Pumpehuset 26. april.

Mellem Destroyer, den hedengangne supergruppe Swan Lake og sit on/off-virke i bandet The New Pornographers, som Dan Bejar var med til at starte i 1990’erne, har han markeret sig som en af de største nordamerikanske sangskrivere fra det seneste kvarte århundrede. Det seneste årti har der dog ikke været nogen tvivl om, at det er med ’solobandet’ Destroyer, Dan Bejar har haft den største succes. Efter 2008-albummet ’Trouble in Dreams’ smed den excentriske og bohemelignende sangskriver noget af fortidens indie rock-æstetitk over bord. I stedet polerede han både den påtagede grandiositet som kynisk bonvivant såvel som Destroyers lyd. Og i 2011 udkom så det egentlige gennembrudsalbum ’Kaputt’, der var indhyllet i elektronisk softrock og sexede jazz-blæsere. Her stirrer Destroyer ind i en verden, der er på vej mod sin undergang, mens Bejars poetiske lyrik om kærlighed, døden og det moderne samfund er mere tidsløs end nogensinde. Således er ’Kaputt’ at finde på mangt en opsamlingsliste over årtiets bedste albums; blandt andet hos Pitchfork, der har ’Kaputt’ som det 22. bedste på sin top-200-liste.

Siden ’Kaputt’ har Destroyer udgivet de to albums ’Poised Season’ fra 2015 og ’ken’ fra 2017, hvor Dan Bejars intellekt og klassicistiske sangskrivning fortsætter et parløb med en nostalgisk anakronisme, der er blevet manipuleret og forvrænget adskillige gange. Resultatet er Destroyers indiskutable varemærkelyd: Noget, der både er betryggende bekendt og gruopvækkende uigenkaldeligt.