Byhaven: Okay Kaya + Helena Gao

Byhaven er kendt for koncerter, hvor man kan stå tæt, helt op til scenekanten, og sammen med resten af publikum danse solen ned. Denne sommer bliver det igen en smule anderledes, da festen og musiklytningen på myndighedernes anbefalinger skal foregå siddende ved bordene. Byhavens kapacitet er begrænset, så vil du være sikker på en plads, er det en god idé at komme tidligt.
__________________________________________________
Okay Kaya
Den norsk-amerikanske komponist og kunstner Kaya Wilkins er bosiddende i Berlin og optræder under navnet Okay Kaya. Okay Kaya har udgivet flere roste albums inklusiv Both (2018) og senest Watch This Liquid Pour Itself (2020), der blev ledsaget af albummet Surviving Is The New Living (2020). Wilkins har samarbejdet med bland andre kunstnere som Onyx Collective, Anne Imhof, Porches, King Krule, Jamie xx og Adinah Dancyger. Wilkins medvirkede desuden i Joachim Triers fejrede film Thelma (2017), hvor hun efterfølgende blev nomineret til en Amanda Award som bedste birolle og hun vandt en Robert for bedste originale sang, “One Last Time”, der var med i filmen Exit Plan (2020).
Helena Gao
Helena Gao kommer fra et multikulturelt hjem. Med en mor fra Kina og en far fra Viborg er hun vokset op med en følelse af at skille sig ud, og dét er netop hendes afsæt ind i musikken, hvor hun skaber et rum uden udefrakommende forventninger og fordomme og sætter musikalske toner til sin rodløshed.

Resultatet er indtil videre blevet til EP’en Extended Adolescence, som udkommer d. 20. november 2020. På EP’en udtrykker Helena sit følelses- og tankeregister, og man mærker både stemmen af generation Z og en barndommens illusion, der opløses gennem teenage-årenes ensomhed. Helena udtaler: “Extended Adolescence er et begreb, der er opstået for nyligt. Overgangen fra barn til voksen er trukket ud, og vor tids ungdom føler forvirringen et stykke op i 20’erne. EP’en er en samling af mine egne forvirringsmomenter i en tid, hvor jeg havde håbet på at have det meste under kontrol og afvænnet mig dårlige vaner, men gang på gang finder ud af, at jeg stadig har meget at lære. Sonisk er der taget inspiration fra klassiske singersongwriter-baskere fra eks., Fleetwood Mac og The Beatles, der møder eksperimenterende produktionselementer a la, Björk og St. Vincent.”

Før og efter koncerterne stiller Mads Axelsen sig bag DJ-pulten og serverer sprøde tunes.