Anna von Hausswolff

  1. Support: Of the Wand and the Moon

Mørket spiller en fremtrædende rolle i den svenske sanger, komponist og multiinstrumentalist Anna von Hausswolffs dystre og dragende musik. Men dybt inde i musikkens sorte tåger møder man samtidig også en sart og poetisk skønhed. Til vinter indtager svenskeren scenen i Pumpehuset med sin dystre dommedagspop.

Anna von Hausswolff debuterede i 2010 med minialbummet ’Track of Time’. Siden har hun udsendt fire album – senest ’Dead Magic’, som landede i foråret. Et album, der med sine episke og dronede kirkeorgelkompositioner høstede kritikerros i udenlandske medier som The Guardian og fra den toneangivende YouTube-anmelder The Needle Drop. Herhjemme fulgte GAFFA trop og smed topkarakteren på seks stjerner efter albummet.

Det højstemte ’Dead Magic’ er indspillet i Marmorkirken i København sammen med Randall Dunn, som især er velrenommeret for sine samarbejder med eksperimenterende doom- og drone-bands som Earth og Sunn O))). I Danmark er han dog nok mest kendt som den soniske arkitekt bag Sort Sols comebackalbum ’Stor Langsom Stjerne’ fra 2017. Den visionære amerikanske producers bidrag har givet Anna von Hausswolffs stærke sange og udtryksfulde vokalarbejde en helt særlig atmosfære og tilføjet materialet en dyster kant. Resultatet er isnende og meditative tusmørkekompositioner, hvis dybt personlige udtryk lander et sted i et musikalsk grænseland mellem klassiske salmer, støjende eksperimentalrock, nordisk folkemusik og doom metal.

Live er svenskeren ligeledes et intenst bekendtskab. Som på sine album er Anna von Hausswolff fuld af kontraster, når hun står på scenen. Hun kan være lavmælt og øm det ene øjeblik, for det næste at bryde ud i hjemsøgende primalskrig, der nærmest antager karakter af eksorcisme. Næste år kan det danske publikum se frem til at træde ind i svenskerens lige dele skumle og smukke mørke.