Sleaford Mods

Sleaford Mods er blevet kaldt “Storbritanniens bedste band siden 2008”, og efter små ti år i en konstant opadgående kurve vender den vrede, bitre electropunkduo tilbage til Danmark, når Sleaford Mods gæster Pumpehuset 8. november.

Med en lyd og lyrisk aggressivitet, der er lige dele sjov, bitter, primitiv og unik, indfanger Sleaford Mods det moderne Storbritannien ved dets værste sider, og siden gennembrudsalbummet ‘Austerity Dogs’ fra 2013 har duoen været definitionen på undertrykt britisk arbejderklasse. Men ‘Spare Ribs’, det seneste album fra 2021, har en anderledes global og grænseløs appel. Nogle af temaerne på det nye album, der blev indspillet et par måneder inde i coronapandemien, tæller livet i lockdown, nedlukning af små spillesteder og benhård kritik af kapitalisme og “klasseappropriation”, mens fortælleren indser, at menneskeliv betragtes som en undværlig vare, der kan kanoneres afsted efter forgodtbefindende af handlingslammede og apatiske statsledere.

Jason Williamson, den midaldrende frontperson med en fortid som bistandsrådgiver og i en lang række fejlslagne britpopekskursioner, er fortælleren, der halvt rappende, halvt skrålende slynger surrealistiske fraser om alt fra Rice Krispies til følelsen af at falde gennem samfundets sprækker. Andrew Fearn er beatmakeren, der ved at trække på elementer fra dub, post-punk, rave og leftfield electronica laver et unikt mix af minimalistisk og loopende electropunk – og som på scenen sarkastisk fremfører playback-instrumenteringen med den ene hånd i lommen og den anden rundt om en ølflaske. Sammen er de en bonafide independent succeshistorie, der af flere britiske medier kaldes det bedste britiske band siden 2008.

Meget af denne enorme popularitet kan tilskrives Jason Williamsons evne til at fortælle relaterbare anekdoter på sin egen psykotiske måde, der nok ville koste de fleste deres job, hvis man ytrede dem offentligt, men også fordi duoen har fundet og perfektioneret en uperfekt formel, der gang på gang finder nye lag. Herhjemme har Sleaford Mods’ succes og popularitet indtil videre resulteret sig i to koncerter i Den Grå Hal samt optrædener på både Roskilde Festival og Northside, ligesom den prisvindende dokumentar ‘Bunch of Kunst’ har skildret Jason Williamson og Andrew Fearns transformation fra udsigtsløse nobodies til internationale rockstjerner.